Saturday, June 27, 2009

الميراث والوصية الواجبة في الشريعة الاسلامية

PENGENALAN

Ilmu Mirath merupakan suatu ilmu yang amat penting kepada umat islam di dalam menguruskan harta pusaka peninggalan arwah keluarga. Takrif ilmu mirath dari sudut bahasa terbahagi kepada 2, iaitu yang pertama ( البقاء ) kekal, ini bermakna harta pusaka merupakan harta pemilikan kekal dan yang kedua ialah ( الانتقال ) berpindah, iaitu harta yang berpindah milik dari si mati kepada waris-warisnya yang masih hidup. Takrif ilmu mirath dari segi istilah pula boleh diringkaskan kepada suatu ilmu tentang kaedah-kaedah yang berkaitan dengan pengetahuan hak setiap pewaris dari harta peninggalan.


KEPENTINGAN ILMU MIRATH

Ilmu mirath mempunyai kepentingannya terhadap masyarakat islam. Salah satu kepentingannya ialah memperkuat dan memperkukuhkan hubungan kekeluargaan. Selain itu juga sebagai satu ketetapan di dalam menyelesaikan perbalahan manusia terhadap harta pusaka. Syariat menggalakkan agar umat islam mengetahui dan mempelajarinya.

ما روي عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : تعلموا الفرائض و علموها الناس , فانها نصف العلم , وهو أول شيء ينسى وهو أول شيء ينزع من أمتي.

Di riwayatkan dari Abu Hurairah R.A telah bersabda Rasulullah S.A.W. : "Pelajarilah ilmu faraidh (mirath) dan ajarkanlah ia kepada manusia, sesungguhnya ia sebahagian dari ilmu, dan ia adalah ilmu yang pertama akan dilupakan oleh manusia dan ia juga perkara pertama yang akan di tarik dari umatku.

Berdasarkan hadith yang di riwayatkan oleh Abu Hurairah tadi jelas menunjukkan sesungguhnya agama islam menggalakkan umatnya untuk mempelajarinya serta mengajarkannya.


HUKUM DAN DALIL PENSYARIATAN MIRATH.

Mempelajari ilmu mirath merupakan fardhu kifayah kepada umat islam. Berdasarkan hadith lalu yang di riwayatkan oleh Abu Hurairah jelas menerangkan peri pentingnya ilmu mirath itu kepada umat islam. Ahlu fuqahak telah bersepakat di dalam menyatakan ilmu mirath telah di syariatkan, ia telah di jelaskan di dalam sumber-sumber syariat islam. Dari sumber Al-Quran, As-Sunnah, Al-Ijmak dan dalil-dalil makkul (akal).

1) Al-Quran : di dalam surah An-Nisaa' ayat 11, 12, 176.

2) As-Sunnah : di riwayatkan oleh Abu Hurairah R.A, hadith yang telah dijelaskan di atas.


Bersambung...

1 Spekulasi:

Blogger June 28, 2009 at 3:50 AM  

mirath n faraidh is 2 benda same? 1st time dengar word mirath.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pengunjung

Kamu dari mana? Nak tengok apa?

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP