Monday, November 3, 2008

Bahaya Lidah

• Akan bercakap perkara yang tidak mendatangkan faedah.
• Berlebih-lebihan apabila bercakap dan berkata-kata.
• Bercakap perkara yang tidak benar (berbohong).
• Akan berlaku pertengkaran.
• Akan menyebabkan permusuhan daripada kata-katanya.
• Akan bermanis mulut untuk menunjuk-nunjuk.
• Mengeluarkan bahasa kesat (memaki hamun).
• Gemar menyumpah-nyumpah (melaknat orang).
• Mengalunkan lagu yang tidak bermoral.
• Terlalu banyak bergurau senda dan bergembira.
• Menyebarkan rahsia.
• Akan berjanji dan mendustai janji.
• Akan mengumpat walaupun perkara remeh apalagi perkara berat.
• Menjadi talam dua muka, kepada orang yang berbeza-beza menabur fitnah berbeza-beza.
• Memuji yang melampau-lampau.

Kepada diriku dan saudara Islamku sekalian, awasilah lisan agar ia tidak disalah gunakan.

4 Spekulasi:

Tirana November 3, 2008 at 11:54 PM  

Salam Hafiz...lamanya tak update blog..hari ni baru nampak.. Dah balik semula ke Egypt ke?

Lidah memang lembut tapi lebih berbisa dari racun andainya disalahgunakan. Kerana pulut santan binasa, kerana lidah badan binasa..

Terimakasih kerana beri peringatan tentang lidah...

Salam dari Kak Tirana

__&__ November 4, 2008 at 8:50 PM  

salam.. haah baru balik Mesir, ana saje pilih tajuk ni, kerana ia perlu diingatkan, sebab lidahlah anggota kita yang tidak bercakap nanti, peringatan ini untuk ana sebenarnya, semoga ia bermanfaat untuk kita semua.. amin..

fahmi lubayb November 10, 2008 at 4:08 AM  

salam Hafiz...

macam la kat malaysia takde internet sampai tak boleh nak update blog...

sibuk sangat la tu sampai rumah aku pun tak sempat datang..hihihi

=)

__&__ November 10, 2008 at 5:27 AM  

fahmi ni.. aku bkn x nk dtg tp xde ksempatan la.. xpelaa tgu aku blik lgi 2 tahun..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pengunjung

Kamu dari mana? Nak tengok apa?

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP